Ilmoittaudu SIRENE-verkoston seminaariin!
Tervetuloa verkostomme kolmanteen seminaariin 14.12.2017, jonka tarkoituksena on luoda keskustelua tutkijoiden, ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen käytännön toimijoiden sekä yhteiskunnallisten vaikuttajien välille. Seminaarin teemana on ”Tutkijat tapaavat tekijät: Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tulevaisuuspaja”. Ilmoittautuminen on nyt avoinna ja päättyy 14.11.
Tässä on seminaaripäivän ohjelma ja aikataulu (tarkemmat tiedot työpajoista löydät ohjelman alapuolelta):
Aika: torstai 14.12.2017 klo 10-17
Paikka: Tiedekulma, Helsingin yliopisto (Yliopistonkatu 4)
Ohjelma:
9.30-10.00 ilmoittautuminen ja aamukahvit
10.00-10.15 avaus ja info työpajatyöskentelystä
10.15-11.45 työpajat (katso alla olevat vaihtoehdot)
11.45-12.15 keskustelu työpajojen annista
12.15-13.15 lounas (omakustanteinen)
13.15-14.00 Seppo Saloranta: ”Miten kestävän kehityksen edistäminen saadaan
osaksi koulun toimintakulttuuria?” + keskustelu
14.00-15.00 iltapäiväkahvit ja paneelikeskustelu: “Ilmastonmuutos – ilmastoahdistus –
ilmastokasvatus” (panelisteina John Webster, Panu Pihkala ja Laura
Riuttanen, puheenjohtajana Hannele Cantell)
15.00-16.30 John Websterin elokuva ”Tulevilla rannoilla”
16.30-17.00 loppukeskustelu ja seminaarin päätössanat
Seminaari on ilmainen ja avoin yleisölle, mutta työpajoja varten tarvitsemme
ennakkoilmoittautumisen viimeistään 14.11 2017 seuraavan linkin kautta:
https://goo.gl/forms/Nrs10BUnf7iEIi1s2
Kieli/Språk/Language:
Seminaarin pääkieli on suomi, mutta jokainen voi vapaasti kommentoida ja keskustella myös ruotsiksi tai englanniksi! Seminariets huvudspråk är finska, men var och en kan fritt kommentera och diskutera på svenska eller engelska! The main language of the seminar is Finnish, but you are free to comment and discuss also in Swedish or English!
Tervetuloa! Välkommen! Welcome!
Työpajat:
Työpaja 1 Kestävä varhaiskasvatus – sanoista tekoihin
Tässä työpajassa jaamme hyviä kokemuksia kentältä ja pohdimme miten kestävää kehitystä voisi varhaiskasvatuksessa ja lastentarhanopettajankulutuksessa vauhdittaa.
Vetäjinä: Ann-Christin Furu, Helsingin yliopisto ja Leena Lahtinen, Siimapuiston päiväkoti, Vantaa
Työpaja 2 Tiedon, taidon ja taiteen raja-aitoja ravistelemassa
Työpajassa kuulostellaan kehon viestejä ja sitä mikä meitä liikuttaa. Minkälaisia koreografioita syntyy tiedon, taidon ja taiteen raja-aitoja ravisteltaessa? Synnyttääkö kokonaisvaltainen oppiminen uudistavia askeleita?
Vetäjänä: Pauliina Lappi, kehittäjäkouluttaja ja taidepedagogi
Työpaja 3 Ilmastokasvatusta toiminnallisesti alakoulussa
Tässä työpajassa lähestymme ilmastokasvatus-teemaa toiminnallisia työtapoja käyttäen. Kokeilemme uusia ideoita, jaamme omia hyviä käytänteitä sekä pohdimme miten ilmasto-teemaa voi lähestyä käytännöllisesti ja positiivisella asenteella alakoulussa.
Vetäjänä: Ann-Catherine Henriksson, Åbo Akademi
Työpaja 4 Polkupyörällä kohti kokonaisvaltaista ilmastokasvatusta
Ilmastokasvatus vaatii kasvattajilta laaja-alaista osaamista, koska ilmastonmuutos ongelmana on ns. pirullinen ongelma. Työpajassa tutustumme tuoreeseen ilmastokasvatuksen polkupyörämalliin, keskustelemme sen osa-alueista ja pohdimme, miten mallia voi soveltaa ja hyödyntää käytännön kasvatustyössä.
Vetäjänä: Essi Aarnio-Linnanvuori, WWF ja Anna Lehtonen, Helsingin yliopisto ja Veräjäpellon koulu, Espoo
Työpaja 5 Koulukulttuuri kestävän tulevaisuuden edistäjänä
Ajan puute, yksittäisten innokkaiden vetovastuu ja ympäristökysymysten mieltäminen ylimääräiseksi asiaksi nousevat säännönmukaisesti esille etsittäessä koulukulttuurista esteitä kestävyyskasvatuksen tiellä. Työpajassa etsitään yhdessä koulukulttuurien vahvuuksia, joiden avulla esteet voidaan ylittää tai uusia polkuja viitoittaa.
Vetäjänä: Niina Mykrä, Tampereen yliopisto
Työpaja 6 Agenda2030 ja kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus
Työpajassa pohditaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistämistä koulutuksen ja kasvatuksen sektorilla. Miten tavoitteita voisi nivoa osaksi eri oppiaineiden opetusta tai esimerkiksi järjestön kasvatustyötä? Tarvittaisiinko tavoitteiden käsittelyssä eheyttävän ja uudistavan oppimisen näkökulmaa? Voisiko koulu tai järjestö toimia itse muutoksen tekijänä kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen kautta?
Vetäjänä: Erkka Laininen
Työpaja 7 Ekososiaalinen sivistys
Sivistyksen uudelleen määrittelyille on yhä enemmän tarvetta, sillä ihmisen vastuu tulevaisuudesta korostuu ennen näkemättömillä tavoilla. Samalla hyvinvointihaasteemme kiteytyvät yhä vahvemmin yltäkylläisyyden keskellä koettuun oman olemassaolon tarkoituksettomuuteen.
Mitä loppujen lopuksi tarvitaan enemmän ja mitä vähemmän hyvän elämän elämiseksi? Aivan ilmeisesti luottamusta herättävän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää ihmisen parhaiden puolien esiin kasvattamista. Kuinka luodaan olosuhteita, joissa kansalaisten olisi mahdollista olla kaikkea sitä, mitä he omista lähtökohdistaan käsin voivat olla? Miten elämän merkityksellisyyttä maksimoivista asioista saadaan oppimisen ja edistyksen kärki?
Vetäjänä: Arto O. Salonen
Kuva on John Websterin elokuvasta ”Tulevilla rannoilla”.