Työskentelen maantieteen ja biologian opettajana ja opettajankouluttajana Oulun normaalikoululla. Olen väitellyt keväällä 2022 maantieteen edistämistä merkityksellisistä ajattelutaidoista ja tiedoista. Väitöskirjassani laajensin ymmärrystämme maantieteen opetuksen välittämistä merkityksellisistä ajattelutaidoista ja tiedoista tarkastelemalla lukiomaantieteen opetussuunnitelmien osaamistavoitteiden, maantieteen ylioppilaskokeiden koekysymyksien ja kokelaiden vastauksien sekä opettajien käsityksien korostamia merkityksellisiä ajattelutaitoja. Tutkimuksessani yhdistin teoreettiset keskustelut maantieteen merkityksellisestä tiedosta ja uudistetusta Bloomin taksonomiasta toisiinsa.
Lisäksi olen kiinnostunut maantieteen ja biologian opetuksesta ja oppimisesta, niihin liittyvästä tutkimuksesta, erityisesti paikkatiedosta osana opetusta sekä ilmiöpohjaisesta lähestymistavasta opetukseen ja oppimiseen.
Avainsanat: maantieteen opetus, ajattelutaidot maantieteessä, maantieteellinen tieto, arviointi
Maantieteen ja biologian lehtori, opettajankouluttaja
Oulun normaalikoulu, Oulun yliopisto
FT, maantiede
Jäsen
Virranmäki, E. (2022). Geography´s ability to enhance powerful thinking skills and knowledge. Nordia Geographical Publications, 51(1) p. 1–78. Akateeminen väitöskirja. Oulun yliopisto. https://doi.org/10.30671/nordia.113997
Virranmäki, E., Valta-Hulkkonen, K., & Pellikka, A. (2020). Geography tests in the Finnish Matriculation Examination in paper and digital forms – an analysis of questions based on Bloom’s revised Taxonomy. Studies in Educational Evaluation 66(100896). https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100896
Virranmäki, E., Valta-Hulkkonen, K., & Pellikka, A. (2021). Geography curricula objectives and students’ performance – enhancing the students’ higher-order thinking skills? Journal of Geography, 120( 3) p. 97–107. https://doi.org/10.1080/00221341.2021.1877330
Virranmäki, E., Valta-Hulkkonen, K., & Rusanen, J. (2019). Powerful knowledge and the significance of teaching geography for in-service upper secondary teachers: a case study from Northern Finland. International Research in Geographical and Environmental Education 28(2) p. 103–117. https://doi.org/10.1080/10382046.2018.1561637