Ammattilaisen kestävyysosaaminen kokosi verkoston webinaariin
Ammattilaisten kestävyysosaaminen ja kestävyysosaaminen osana ammatti-identiteettiä nousee esille työelämän osaamistarpeena niin ammatillisessa kuin korkeakoulutuksessa. Monialaisen ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkijoiden SIRENE-verkosto kokoontui 12.12.2023 webinaariin keskustelemaan kahdenkymmenenkuuden osallistujan voimin aiheesta oppilaitosten, tutkijoiden, työelämän edustajien ja nuorten ammattilaisten näkökulmista. Ohjelma sisälsi neljä tutkimuksellista alustusta, ja opponenteiksi oli kutsuttu sekä oppilaitoksen että työelämän edustaja. Ensimmäisen puoliskon ajan puheenjohtajana toimi Eveliina Asikainen, ja toinen osa keskustelua käytiin Erkka Lainisen johdolla.
Ensimmäinen osa webinaarista oli omistettu ammatillisen koulutuksen osaamistarpeille ja nuorten näkemyksille. Erkka Laininen OKKA-säätiöstä puhui alustuksessaan koulutuksen osaamis- ja sivistystehtävistä, transformatiivisesta oppimisesta sekä planetaarisuudesta uudentyön ja yrittäjyyden määrittäjinä. Essi Aarnio-Linnanvuori Tampereen yliopistosta puolestaan kertoi CCC-Catapult -tutkimushankkeesta ja nuorten käsityksistä: hätkähdyttävästi suomalaiset ovat vähemmän kiinnostuneita ympäristökysymyksistä kuin muiden maiden nuoret, ja he lisäksi pitävät fossiilisista polttoaineista irtautumista huomattavasti vähemmän tärkeänä kuin nuoret muista maista. Myös Suomen vastaajien sisällä oli eroja: kiinnostus ympäristöasioihin oli pienemää ammattikoululaisten kuin lukiolaisten joukossa.
Toinen webinaarin osa keskittyi kestävyysosaamiseen korkeakoulutuksessa ja työelämään siirtymistä. Meeri Karvinen Aalto yliopistosta on tutkinut vastavalmistuneiden mahdollisuuksia vauhdittaa kestävyysmurrosta. Vastavalmistuneiden haasteet ja työnantajien odotukset erosivat toisistaan. Vastavalmistuneilla oli esimerkiksi haasteita nähdä oman työn kytkeytyneisyys kestävyyteen, kun taas työnantajat odottivat kykyä soveltaa kestävyyttä työtehtäviin itsenäisesti. Eveliina Asikainen Tampereen ammattikorkeakoulusta pohti esityksessään suosituksia AMK-tutkintojen yhteisistä tavoitteista suhteessa eurooppalaiseen kestävyysosaamisen viitekehykseen GreenCompiin. Kaikki kestävyysosaamisen alueet oli yhdistettävissä ammattikorkeakoulujen yleisiin tavoitteisiin.
Opponentteina toimivat oppilaitosten edustajana kestävyyskoordinaattori Pia Korhonen Tredusta ja työelämän edustajana Anni Orkoneva Rambollilta. Opponentit tunnistivat käytännön työstään tutkijoiden esittämiä tuloksia. Myös monet muut osallistujat osallistuivat keskusteluun aktiivisesti. Esiin nostettiin mm. ulkona oppiminen ja luontosuhde myös ammatillisessa koulutuksessa, monialaisten taitojen kehittämisen tarve, yhteys ja yhteistyö työelämän kanssa, koulutusyhteisön yhteisten päämäärien tärkeys sekä opettajien rohkeus olla tietämättömiä ja oppia yhdessä opiskelijoiden kanssa – mutta myös tehtävä kertoa toimintamahdollisuuksista ja saavutetuista tuloksista. Erkka Laininen tiivisti webinaarin annin mainiosti: haasteet ovat monitasoisia, ja opettajien osaamista tulee vahvistaa sekä yhteistyötä tiivistää.
Esitykset:
Erkka_Laininen: Yhteiskuntaa uudistava kestävyysosaaminen
Essi Aarnio-Linnanvuori: Mitä eurooppalaiset nuoret ajattelevat ilmastonmuutoksesta
Meeri Karvinen: Vastavalmistuneiden mahdollisuudet vauhdittaa kestävyysmurrosta
Eveliina Asikainen: Kestävyysosaaminen ja ammattikorkeakouluista valmistuvien yleiset osaamiset
https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/ammattilaisen-kestavyysosaaminen-sirenen-webinaari