SIRENEn seminaari: Kestävyystavoitteet voidaan saavuttaa vain tieteiden välisessä yhteistyössä
Monialainen ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkijaverkosto SIRENE järjesti seminaarin 14.12.2018 Helsingissä teemalla ”Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkimus tieteiden välissä”. Seminaarin tarkoituksena oli nostaa esiin monialaisen tutkimuksen teon mahdollisuuksia ja haasteita, herättää keskustelua tutkijoiden välisestä yhteistyöstä ja aikaansaada uusia tutkimusideoita.
Seminaari herätti runsaasti kiinnostusta, sillä 50 hengen osallistujakiintiö täyttyi ennen ilmoittautumisajan loppua. Osallistujina oli tutkimuksen ja käytännön toimijoita eri tiedekunnista sekä tieteen että taiteen piiristä eri puolilta Suomea. Seminaari sisälsi kaksi innoittavaa luentoa, kaksi kiinnostavaa dialogia ja ryhmäkeskustelua kaikien osallistujien kesken.
Michiru Nagatsu (associate professor of inter- and transdisciplinary methodologies in sustainability science, HELSUS, University of Helsinki) totesi kiinnostavassa esityksessään ”How to design effective frameworks for interdisciplinary collaboration?”, että kestävyystavoitteet voidaan saavuttaa vain tieteiden välisessä yhteistyössä ja ongelmanratkaisussa, mutta tällainen työskentely on haastavaa ja altista epäonnistumisille. Onkin syytä siirtyä metaforista konkretian tasolle. Michiru Nagatsu kuvasi tieteidenvälisyyden tasot (cross-, multi-, inter ja transdisciplinarity) ja niiden erilaiset lähestymistavat tieteiden väliseen yhteistyöhön, ja päätyi määrittelemään tieteiden integraation kaksi ulottuvuutta: Tieteellisen tiedon integraatio, jolloin käsitteellisesti, teoreettisesti ja metodologisesti yhtenäistetään tieteen kenttää, ja integroitu ongelmanratkaisu, jolloin tieteidenvälinen ryhmä voi etsiä yhdessä ratkaisua pirullisiin ongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen.
Mari Huhmarniemen (kuvataidekasvatuksen yliopistonlehtori, Lapin yliopisto) innostava esitys valotti taiteellisen ja taideperustaisen ympäristökasvatuksen kehittämistä ja tutkimusta. Hän ehdotti taiteellista tutkimusta kolmanneksi paradigmaksi kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen rinnalle.
Ohjelmassa olleet dialogit olivat mielenkiintoinen tapa tuoda tieteidenvälisyyttä lähemmäksi konkretiaa. Aamupäivällä Erkka Lainisen fasilitoimassa keskustelussa kasvatustieteen professori Ilkka Ratinen Lapin yliopistosta kohtasi ulkopoliittisen instituutin tutkijan Emma Hakalan. Keskustelua käytiin IPPC-raportista ja sen viestistä. Iltapäivällä puolestaan Henriikka Ylirisku haastatteli Suomen lasten ja nuorten kuvataidekoulujen liiton toiminnanjohtaja Riikka Mäkikoskelaa ja Nani Pajusta, joka toimii kiertotalouden asiantuntijana Sitrassa. Mäkikoskela ja Pajunen ovat tehneet läheistä yhteistyötä yhdistäen insinööritieteitä ja taidetta.
Esitysten ohella ohjelmassa oli keskustelua ryhmissä taiteen ja tieteen rajojen ylittämisestä. Osallistujat virittivät keskustelua tehden visuaalisia kolmiulotteisia malleja ajatuksistaan.