Minua kiinnostaa koulun rooli kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Pohdin väitöskirjassani ilmastokasvatuksen haasteita maailmankuvan ja ihmisyyden näkökulmasta ja sovelsin draamakasvatuksen menetelmiä ilmastokasvatukseen, kun toimin luokanopettajana, ympäristövastaavana ja draamaopettajana. Halusin kehitellä osallistavia ja tutkivia työtapoja yhdessä eri-ikäisten kanssa ihmetellä mm. vallitsevia tulevaisuuskuvia, kuluttamisen kestämättömyyttä, tapojamme suhtautua ilmastonmuutokseen. Draama ja muut taideperustaiset työtavat mahdollistavat haastavien kysymysten, asenteiden ja tunteiden näkyväksi tekemisen ja käsittelemisen luovasti ja ryhmälähtöisesti.
Tällä hetkellä tutkimukseni kohteena on yksilöiden ja yhteisöjen kestävyysosaamisen edistäminen koulutuksen eri asteilla ECF4CLIM-hankkeessa. Haluan edistää dialogia ja yhteistä toimintaa. Miten voimme oppia toimimaan kestävämmin yhdessä? Taideperustaisia työtapoja soveltamalla voimme osallistaa ihmisiä ja valjastaa meissä kaikissa oleva luova potentiaali kestävämmän yhteiskunnan ja tulevaisuuden rakentamiseen.
Tutkimusintressini: monialainen ilmastokasvatus, ilmastonmuutos, kasvatuksen ja ihmiskuvan murros, taideperustaiset ja ryhmälähtöiset lähestymistavat ilmastokasvatuksessa ja tulevaisuuskasvatuksessa sekä nuorten luova tulevaisuusajattelu
Avainsanat: kestävyyskasvatus, ilmastokasvatus, taideperustainen tutkimus, draamakasvatus, kestävyysosaaminen
Tutkijatohtori
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
FT
Perustajajäsen, johtoryhmän jäsen
Lehtonen, A., Österlind, E. & Viirret, T. L. 2020. Drama in education for sustainability – becoming connected through embodiment. International Journal of Education & the Arts, 21(9).
Lehtonen, A. & Pihkala, P. 2021. Encounters with climate change and its psychosocial aspects through performance-making with young people. Environmental Education Research. 27(5), 743-761.
Lehtonen, A., Salonen, A., Cantell, H., & Riuttanen, L. (2018). A pedagogy of interconnectedness for encountering climate change as a wicked sustainability problem. Journal of Cleaner Production. Vol 199, p. 860-867.
Lehtonen, A., Salonen, A. & Cantell, H. (2018). Climate change education in the Era of Anthropocene. In Cook, J. (Ed.) Sustainability, Human Well-being and the Future of Education. Palgrave McMillan. Open access.
Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E, Cantell, H. & Lehtonen, A. (2017). Pirullisen ongelman äärellä. Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämalli. Kasvatus 5/2017. s. 456-468.