Ann-Catherine Henriksson

Jag arbetar på deltid vid Åbo Akademi inom Centret för livslångt lärande. Till mina arbetsuppgifter hör främst lärarfortbildning inom de naturvetenskapliga läroämnena och matematik men också fortbildning i allmändidaktik och hållbar utveckling. Aktuellt just nu är lärarutbildnings- och fortbildningshelheter för personal inom småbarnspedagogik och förskola. Största delen av arbetet gör jag inom ramarna för projektet Skolresurs.

I min forskning har jag främst undersökt klasslärares uppfattningar av undervisning i de naturvetenskapliga läroämnena. Andra fokusområden har varit lärarfortbildningen, utomhuspedagogik och formativ bedömning. Inom ett nordiskt forskningsprojekt har vi granskat undervisningen kring resiliens och framför allt hur vi kan öka elevers känsla av delaktighet kring frågor som berör hållbar utveckling.

Kiinnostuksen aiheet: opettajankoulutus ja -täydennyskoulutus, kestävä kehitys, ulkona oppiminen, kehittävä arviointi

AMMATTI / POSITIO

Utbildningsplanerare vid Åbo Akademi/CLL

TAUSTAORGANISAATIO

Åbo Akademi

KOULUTUS

PeD

ROOLI SIRENESSÄ

Jäsen

ann-catherine.henriksson
(at)abo.fi

       JULKAISUJA
  • Henriksson, A.-C. (2023). Primary school students’ perceptions of a sustainable future in the context of a Storyline project. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 11(1), 69–90. https://doi.org/10.31129/LUMAT.11.1.1879

  • Kurtén, B., & Henriksson, A.-C. (2021). A model for continued professional development with focus on inquiry-based learning in science education. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education 9(1), 208–234.

  • Henriksson, A.-C (2018) Primary school teachers´ perceptions of out of school learning within science education. LUMAT – International Journal on Math, Science and Technology Education 6(2), 9–26.

  • Henriksson, A.-C. (2016). Man måste tänka själv – klasslärares uppfattningar av undervisning i de naturvetenskapliga läroämnena. Åbo Akademi. Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier. Doktorsavhandling.

  • Henriksson, A.-C. (2015). Kommunikation kring elevens förkunskap som en del av den formativa bedömningen. NorDiNa 11(2), 180–191.

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...