Jag arbetar på deltid vid Åbo Akademi inom Centret för livslångt lärande. Till mina arbetsuppgifter hör främst lärarfortbildning inom de naturvetenskapliga läroämnena och matematik men också fortbildning i allmändidaktik och hållbar utveckling. Aktuellt just nu är lärarutbildnings- och fortbildningshelheter för personal inom småbarnspedagogik och förskola. Största delen av arbetet gör jag inom ramarna för projektet Skolresurs.
I min forskning har jag främst undersökt klasslärares uppfattningar av undervisning i de naturvetenskapliga läroämnena. Andra fokusområden har varit lärarfortbildningen, utomhuspedagogik och formativ bedömning. Inom ett nordiskt forskningsprojekt har vi granskat undervisningen kring resiliens och framför allt hur vi kan öka elevers känsla av delaktighet kring frågor som berör hållbar utveckling.
Kiinnostuksen aiheet: opettajankoulutus ja -täydennyskoulutus, kestävä kehitys, ulkona oppiminen, kehittävä arviointi
Utbildningsplanerare vid Åbo Akademi/CLL
Åbo Akademi
PeD
Jäsen
Henriksson, A.-C. (2023). Primary school students’ perceptions of a sustainable future in the context of a Storyline project. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 11(1), 69–90. https://doi.org/10.31129/LUMAT.11.1.1879
Kurtén, B., & Henriksson, A.-C. (2021). A model for continued professional development with focus on inquiry-based learning in science education. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education 9(1), 208–234.
Henriksson, A.-C (2018) Primary school teachers´ perceptions of out of school learning within science education. LUMAT – International Journal on Math, Science and Technology Education 6(2), 9–26.
Henriksson, A.-C. (2016). Man måste tänka själv – klasslärares uppfattningar av undervisning i de naturvetenskapliga läroämnena. Åbo Akademi. Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier. Doktorsavhandling.
Henriksson, A.-C. (2015). Kommunikation kring elevens förkunskap som en del av den formativa bedömningen. NorDiNa 11(2), 180–191.