Monikulttuurista luonnon kohtaamista TAMKissa
Eveliina Asikainen
Tampereen ammattikorkeakoulussa on vuodesta 2013 toteutettu valinnaista viiden opintopisteen laajuista opintojaksoa ”Nature and Wellbeing”. Opintojakso syntyi, kun fysioterapian ja metsätalouden opettajat totesivat, että meillä on yhteisiä kiinnostuksen kohteita, jotka voisivat kiinnostaa myös vaihto-opiskelijoita.
Kaikille yhteinen englanninkielinen vapaasti valittava opintojakso antaa mahdollisuuden kokeilla vapaasti erilaisia kehotietoisuuteen, havainnointiin sekä ympäristöfilosofiaan –psykologiaan liittyviä teemoja osin ryhmän koostumuksen mukaan. Vuosien aikana opiskelijoita on ollut yhteensä 18 maasta ja he ovat edustaneet ainakin seuraavia aloja: metsätalous, fysioterapia, monet tekniikan alat, matkailu, sosiaalityö ja arkkitehtuuri.
Kurssin tärkeimpiä tavoitteita on saada opiskelijat ymmärtämään erilaisten aistikokemukset merkitystä sekä antaa heille välineitä ohjata elämyksellisiä tilanteita luonnossa. Tämä tarkoittaa sekä oman kehotietoisuuden että luonnon havainnointitaitojen kehittämistä. Kokemukselliset harjoitteet yhdistetään lukemisen ja keskustelujen avulla tutkimustietoon luontokäsityksistä sekä luonnon vaikutuksesta hyvinvointiin. Opiskelijoille avataan myös luonto-opastuksen periaatteita. Opintojakson loppupuolella opiskelijat suunnittelevat ja ohjaavat itse harjoitteita pareittain.
Opiskelijoiden oppimispäiväkirjojen perusteella olemme onnistuneet herkistämään opiskelijat aistimaan luontoa entistä monipuolisemmin ja reflektoimaan omaa käsitystään luonnossa. Monialainen ja monikulttuurinen ryhmä luo tähän erinomaiset mahdollisuudet, sillä esimerkiksi opiskelijoiden mielipaikat tai heidän suhteensa metsiin ovat hyvin erilaisia.
On myös palkitsevaa nähdä, miten luovia harjoitteita opiskelijat ohjaavat toisilleen opintojakson lopussa. on ollut hyvin liikunnallisia harjoituksia, esimerkiksi metsäkuntosali. Toisaalta jotkut ryhmät ovat ohjanneet metsässä joogaa ja erilaisia havainnointiharjoituksia. Joihinkin harjoituksiin on yhdistynyt mielikuvitus – esimerkiksi yksi ryhmä pyysi muita valitsemaan puun ja käymään keskusteluja sen kanssa.
Koen, että tämän opintojakson vahvuus on moniammatillisessa opettajatiimissä, joka yhdistää erilaisia tapoja oppia ja opettaa luonnossa. Toinen vahvuus on opiskelijaryhmän monipuolisuus. Dialogi ja toisiltaan oppiminen on tässä ryhmässä luonnollista.
Viime viikolla olin esittelemässä tätä opintojaksoa saksalaisten biologian, puutarhanhoidon sekä maa- ja metsätalouden opettajien ja opettajakouluttajien GreenEd –symposiossa Berliinissä. Vaikutti siltä, että suora elämyksellinen luonnon kokeminen ja siihen ohjaaminen esimerkiksi osana opettajaopintoja oli aika vierasta. Toisaalta saksalainen koulupuutarhaperinne teki minuun suuren vaikutuksen.
Kirjoittajalla on 30 vuoden kokemus erilaisista ympäristökasvatus- ja luonto-opastustehtävistä. Tällä hetkellä hän toimii metsätalouden lehtorina Tampereen ammattikorkeakoulussa.
Kuva: Saana Pitkänen