Muistiinpanoja virtuaalikahveilta: Kestävyysosaaminen korkeakoulukontekstissa
Terveisiä SIRENEn virtuaalikahveilta 7.2.2024!
Kokoonnuimme noin 20 henkilön voimin virtuaaliseen kahvitilaisuuteen keskustelemaan kestävyysosaamisesta korkeakoulukontekstissa Zoomin välityksellä. Keskustelu aiheesta käynnistyi vilkkaasti jo Kasvatustieteen päivillä Vaasassa viime vuoden lopulla. Halusimme jatkaa keskustelua kahvitilaisuudessamme. Pohdimme esimerkiksi kestävyyden sisällyttämistä korkeakoulujen opetussuunnitelmiin, tämän päämäärän haasteita sekä mahdollisia ratkaisuja. Pidimme tärkeänä mm. oppilaitosten välistä yhteistyötä sekä ilmiökeskeisyyttä.
Meeri Karvinen (Aalto-yo) kertoi vasta julkaistusta väitöstutkimuksestaan ”Tukea kestävyystoimijuudelle: Tutkimus yliopistojen ja työpaikkojen toimista tekniikan alan valmistuneiden kestävyysosaamisen ja -toimijuuden edistämiseksi.” Hän nosti esille muutamia keskeisiä asioita väitöskirjastaan:
- työelämätoimijoiden oletukset vastavalmistuneiden kestävyysosaamista kohtaan eivät välttämättä kohtaa todellisuutta
- valmistuneilla on haasteita liittää oman alansa työtehtävät laajempiin kestävyysongelmiin ja vaikuttaa työpaikkojen kestävyystoimiin
- korkeakouluopettajat voisivat vahvemmin priorisoida kestävyysteemoja opetuksessaan
- Meeri esitteli Aallon pedagogista kurssia, joka auttaa opettajia integroimaan kestävyyttä opetukseensa
Tilaisuuden lopussa keskusteltiin vilkkaasti: kahvittelijat vinkkasivat toisilleen aiheeseen liittyviä projekteja, verkostoja ja hankkeita.