18
maalis
Muistiinpanoja virtuaalikahveilta: Nuoret kanssatutkijoina
Terveisiä SIRENEn virtuaalikahveilta 18.3.2024!
Tämän päivän virtuaalikahveillamme keskustelua käytiin ”nuoret kanssatutkijoina” teeman ympärillä. Tässä muutamia poimintoja tilaisuudesta.
Esittelyssä olleet hankkeet:
NYT! – Ahdistuksesta nuorten ympäristöpoliittiseen toimijuuteen: Päivi Honkatukia ja Mari Pienimäki (TAU)
CCC-CATAPULT – Ilmastokriisiä torjumassa: Lasten toimijuus käytäntöihin vaikuttamisessa transformatiivisen oppimisen tukemana: Anette Mansikka-aho (TAU)
- Ilmastonmuutos ahdistaa nuoria: kuinka sitä käsitellään? Voisiko aktiivinen toiminta ilmaston puolesta auttaa ahdistuksen käsittelyssä? à nuoret voitaisiin ottaa mukaan tutkimuksen tekoon
- Nuorten mukaan ottaminen tuo mukanaan joukon eettisiä kysymyksiä: mm. tutkijan valta-asema nuoreen nähden (kuinka tasavertainen tutkijuus toteutuu), nuorten tuottaman materiaalin käyttöoikeudet, nuorten taidot tutkijoina ja pitäisikö nuorille maksaa palkkaa toimimisesta tutkijoina…
- Nuoret voidaan ottaa mukaan eri vaiheissa tutkimusta (tutkimuskysymyksen suunnittelu yhdessä/heidän toimestaan, aineiston tuotto, analyysi…) ja jokaiseen vaiheeseen liittyy erilaisia haasteita ja ongelmia, kuten edellä kuvattiin
- Nuorten tutkijataidot perustuvat usein kapeaan osaamiseen luonnontieteellisestä tutkimuksesta, mikä on opittu perusopetuksessa (yhteiskunnallisen tutkimuksen teko on usein vierasta nuorille ja loistaa poissaolollaan heidän arjessaan)
- Nuoret ovat harvoin valmiita ei-opettaja-/ohjaajajohtoiseen tutkimuksen tekoon
- Opittua nuorten mukaan ottamisesta tutkimushankkeisiin: tarvitaan paljon aikaa luottamuksen rakentamiselle ja ryhmäyttämiselle ennen varsinaisen tutkimuksen tekoa, tutkijan ja nuoren valta-asetelmaa voidaan pyrkiä ylittämään voimauttamalla nuoria: tehdään tämä yhdessä!
Keskustelussa esitysten jälkeen pohdittiin, kuinka yhteiskunnallinen tutkimus voitaisiin saada tutummaksi nuorille esimerkiksi kerhojen, koulujen, verkostojen tai yliopistojen kautta.