Opettaja planetaarisen sivistyksen toimijana
Eveliina Asikainen
Minulle sivistys on sellaista ymmärrystä yhteiskunnasta, kulttuurista ja ajankohtaisista kysymyksistä, joka auttaa ottamaan osaa yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen (ks. esim. Moilanen 2021 ja lähteet). Sivistykseen sisältyy siis historiallista ymmärrystä, systeemistä osaamista yhteiskunnan toiminnasta ja omasta roolista siinä, käsitystä tässä ajassa olennaisista ongelmista ja tahtoa olla ratkaisemassa näitä ongelmia omilla teoillaan.
Tässä ajassa – 2020-luvulla – on tärkeää oivaltaa, etteivät toimiimme vaikuttavat tekijät tai omien toimiemme vaikutukset rajoitu Suomeen tai edes Eurooppaan. Elämme planetaarisesti kytkeytyneessä maailmassa. Siksi sivistystäkin on syytä tarkastella planeetan mittakaavassa. Yksi avaus tähän suuntaan on yhdessä Erkka Lainisen ja Arto O. Salosen kanssa luonnostelemani pohdinta ammatillisen opettajan planetaarisesta toimijuudesta (Asikainen ja muut 2024).
Planetaarisen toimijuuden ajatus perustuu planetaariseen sosiaalipedagogiikkaan, jonka ydintä on ihmisen tietoinen kiinnittyminen oman elämänsä tilalliseen, ajalliseen ja eettiseen ulottuvuuteen (Salonen ja muut 2023), hyvän elämän edellytysten luominen oikeudenmukaisesti kaikille ihmisille ja ekosysteemien elinvoimaisuuden vahvistaminen (Ergene ja muut 2021). Tietoisen kiinnittymisen kautta erilaisten kestämättömien oletusten ja käytäntöjen kyseenalaistaminen ja uudistaminen tulee mahdolliseksi. Opettajan työssä nämä oletukset liittyvät koulutuksen ja työelämän rakenteisiin ja käytäntöihin.
Opettajan planetaarisen toimijuuden ytimessä on huomata millainen pedagoginen mahdollisuus sisältyy nykyisen elämämme globaalin kytkeytyneisyyden tarkastelemiseen. Arkisten tuotteiden tai toimintojen tarkastelu opiskelijoiden tai kollegoiden kanssa johtaa helposti maailmanlaajuisten vaikutusketjujen äärelle. Kun tällaisten vaikutussuhteiden yhteiseen tarkasteluun suhtautuu dialogisuuden hengessä mahdollisuutena ymmärtää paremmin asioiden kyteytymistä ja monimutkaisuutta sekä keskustelukumppaneiden erilaisia näkökantoja, keskustelukin näyttäytyy toimintana ja sisältää muutoksen siemenen.
Tilallisen kytkeytymisen lisäksi jokaisen opettajan on tärkeää pystyä hahmottamaan historiallisia näkökulmia ja luomaan näkymiä tulevaisuuteen. Nuorten on usein vaikea nähdä aiempia saavutuksia ja tässä ajassa he tarvitsevat tukea myös tulevaisuuden vaihtoehtojen luotauksessa. Tulevaisuuksien hahmotteluun yhdistyy luontevasti myös eettinen pohdinta oikeudenmukaisuudesta osana hyvän elämän edellytysten luomista kaikille ihmisille ja ekosysteemien elinvoimaisuuden vahvistamista.
Planetaarinen toimijuus syntyy siis erilaisten tilallisten, ajallisten ja eettisten kytkösten tiedostamisen kautta ja toteutuu suhteissa opiskelijoihin, oppilaitosyhteisöön, työelämään ja yhteiskuntaan. Meillä jokaisella on työpäivissämme ja oppiaineissamme tilanteita, joissa voimme suunnata opetutustilanteiden sisältöä kohti kestävän tulevaisuuden hahmottelua, edistää kestävämpiä toimintatapoja oppilaitoksessamme tai vaikuttaa oppilaitoksen kumppaneiden toimintatapoihin. Avaa silmäsi näille mahdollisuuksille ja löydä oma tapasi toteuttaa planetaarista sivistystä työssäsi!
Lähteet:
Asikainen, E. Laininen, E. & Salonen, A. (2024). Ammatillisen opettajan planetaarinen toimijuus. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 26(1), 78–88. https://doi.org/10.54329/akakk.143463
Ergene, S., Banerjee, S. B. & Hoffman, A. J. (Un)Sustainability and Organization Studies: Towards a Radical Enactment. Organization studies 42(8), 1319–1335. https://doi.org/10.1177/0170840620937892
Moilanen, A. (2021). Kuinka sivistys tulisi tänä päivänä ymmärtää? [blogikirjoitus]. Sitra https://www.sitra.fi/blogit/kuinka-sivistys-tulisi-tana-paivana-ymmartaa/
Salonen, A. Laininen, E., Hämäläinen, J. & Sterling, S. (2023). A Theory of Planetary Social Pedagogy. Educational Theory, 73(4), 613–637. https://doi.org/10.1111/edth.12588
Kirjoittaja Eveliina Asikainen toimii kestävyyskasvatuksen opettajana ja tutkijana Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.