11
touko

Vastuullinen tutkimus ja tuotekehitys ympäristökasvatuksessa

Ilkka Ratinen

Nykyisin tiede ja teknologia vaikuttavat lähes jokaiseen päivittäiseen hetkeemme. Tutkimuksissa on myös havaittu, että silloin kun luonnontieteellinen tieto yhdistetään yhteiskunnalliseen tietoon, oppijoiden motivaatio oppimista kohtaan kasvaa. Tästä huolimatta tieteen yhteiskunnalliset kytkökset ovat olleet varsin harvinaisia suomalaisessa koulussa ja ympäristökasvatuksessa. Tilanne on sama kaikkialla maailmassa ja tämän ongelman vuoksi Euroopan Unionissa on kehitetty vastuullisen tutkimuksen ja tuotekehityksen käsite (Responsible Research and Innovation, RRI). Käsite yhdistää potentiaaliset tieteelliset läpimurrot ja yhteiskunnalliset odotukset niin, että tavoitteena on osallistava suunnitteluprosessi, jossa myös kestävä kehitys ja innovaatiot otetaan huomioon. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tutkijat, kansalaiset, poliitikot, yrittäjät ja kolmannen sektorin edustajat tekevät yhteistyötä, jotta markkinoille tulisi arvoiltaan ja tarpeiltaan yhteiskunnan odotukset täyttäviä tuotteita.

Koulussa vastuullinen tutkimus ja tuotekehitys yhdistävät luonnontieteen opetuksen sujuvasti ympäristökasvatukseen. Uudelleen organisoidun opetuksen avulla oppilaat ja opettajat voivat tehdä mielenkiintoisia ja opettavaisia oppimisprojekteja vaikkapa taidemuseoiden ja tutkimusorganisaatioiden kanssa ja vuorovaikuttaa muun muassa kouluihin toteutettujen näyttelyiden tai blogisivustojen välityksellä ympäröivän yhteiskunnan ja vanhempien kanssa. Nämä projektit auttavat oppilaita tutustumaan ajankohtaiseen tieteelliseen tietoon ja ottamaan huomioon myös heidän omissa projekteissaan sukupuoli- ja eettiset kysymykset. Kaiken kaikkiaan vastuullisen tutkimuksen ja tuotekehityksen huomioon ottava opetus mahdollistaa yhteiskunnallisesti ja eettisesti vastuullisesti toteutetun sekä osallistavan tiede- ja ympäristökasvatuksen järjestämisen kouluissa.

Sain olla mukana EU:n rahoittamassa Irresistible-hankkeessa, jossa kehitimme luokanopettajaopiskelijoiden kanssa Jyväskylän yliopiston tiedemuseoon ilmastonmuutoksesta kertovan näyttelyn. Monissa eri keskisuomalaisissa kouluissa oppilaat pääsivät tutustumaan ja kertomaan muille oppilaille ja vanhemmille myös nanotieteestä ja -teknologiasta sekä ilmastonmanipuloinnista. Kaikissa hankkeissa oli tärkeää, että oppilaat sitoutettiin toimimaan yhteistyössä muun muassa ilmastotietelijöiden kanssa, he pohtivat eettisiä kysymyksiä, tutustuivat avoimeen tietoon ja päätöksentekoon sekä pohtivat, kuinka tieteestä tehdään sukupuolineutraalia. Hankkeen aikana kerättiin myös tutkimusaineistoa, jonka pohjalta tehdyn ja toivottavasti pian julkaistavan tutkimuksen perusteella vastuullisen tutkimuksen ja tuotekehityksen asiat ovat oppilaille melko vieraita. Asiaan kannattaisi tehdä muutos, sillä kyseisen kaltainen projektioppimiseen perustuvat opetus on oppilaiden mielestä kiinnostavaa ja motivoivaa.

Tällä hetkellä Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella vastuullisen tutkimuksen ja tuotekehityksen ajatuksia edistetään dosentti Anssi Lindellin johtamassa LUMA-Suomi -ohjelman kehittämishankkeessa, jossa yhdistetään tutkivaa luonnontiedettä, teknologiaa ja matematiikkaa muihin oppiaineisiin, erityisesti taideaineisiin ja kuvataiteeseen. Samalla viedään opettajat ja oppilaat luokkahuoneesta hyödyntämään koulun ulkopuolisia oppimisympäristöjä ja kiinnitetään heidät laajempaan oppijoiden yhteisöön.

Linkkejä:
http://www.irresistible-project.eu/index.php/en/
https://www.jyu.fi/luma/luma-suomi-kehittamisohjelma/checkpoint-leonardo

Dosentti, FT, KT, Ilkka Ratinen toimii Jyväskylän yliopistossa luonnontieteen pedagogiikan ja opettajankoulutuksen lehtorina

Kuva: Max Pixel

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...