Ympäristökasvatusta ja aktivismia taidetapahtumassa
Maria Huhmarniemi
Art Äkäslompolo on ympäristötaidetapahtuma on ympäristöaktivistinen: taustalla on kaivoksen vastustaminen. Tapahtumaan liittyy lapsille suunnattuja työpajoja, taideperustaista ympäristökasvatusta.
Hannukaiseen kaivospiiri sijaitsee Äkäslompolon naapurikylässä aivan kansallispuiston kyljessä. Art Äkäslompoloon on kutsuttu pohjoismaisia nykytaiteilijoita ja heille on kerrottu kaivossuunnitelmasta. Teokset ovat tila- ja paikkasidonnaisia. Tapahtuma on toteutettu tähän mennessä vuosina 2017 ja 2018 siten, että tapahtumiin on liittynyt lapsille ja lapsiperheille suunnattua työpajatoimintaa, ja tässä artikkelissa esittelen tämän kesän Lasten taideseikkailua eli lasten opastettua ja toiminallista ympäristötaidekierrosta. Ensin kuitenkin taustoitan Hannukaisen kaivossuunitelman vastustamista.
Hannukaisen kaivossuunnitelma varjostaa tunturikyliä
Hannukaisen kaivossuunnitelman alue sijaitsee noin 15 kilometrin päässä Navettagalleriasta, joka on Art Äkäslompolo -tapahtuman ”koti”. Kaivossuunnitelman koetaan uhkaavan luontoa ja siitä riippuvaisia elinkeinoja, kuten luontomatkailua ja luonnonvara-alaa. Matkailu on alueen keskeinen työllistäjä mutta Äkäslompolossa on myös kasvava määrä pienyrittäjiä, joiden toimintaan liittyy puhtaiden kasvien ja marjojen kerääminen ja jalostaminen.
Art Äkäslompolo -tapahtuma on sidottu Äkäslompolon kestävän luontomatkailun tukemiseen ja kaivoksen vastustamiseen. Tärkeää on muun muassa kyläyhteisön yhteisöllisyyden vahvistaminen kaivossuunnitelman aiheuttamien ristiriitojen ja uhkakuvien alla.
Ympäristökonflikteihin voi liittyä ainakin kahdenlaista nykytaidetta: niin sanottua protestitaidetta, jossa otetaan kantaa ja herätetään keskustelua, sekä yhteisö- ja keskustelutaidetta, jossa rakennetaan dialogia konfliktin osapuolten välille. Art Äkäslompoloon on kutsuttu sellaisia taiteilijoita, joiden työskentely temaattisesti sivuaa kaivosuhkaa ja ottaa siihen kantaa. Osa teoksista on suoraan aktivistia, kuten oma teokseni Uhkuu, puhkuu ja puhaltaa (2017) ja Ósk Vilhjálmsdóttirin Hannukaisen kaivosalueen perustaminen (2018). Uhkuu, puhkuu ja puhaltaa -teoksen teemana on ison pahan suden symboliikka. Teokseen liittyy postikorttisarja: jaossa olevia kortteja voi lähettää politiikoille ja päättäjille, joilla on vaikuttamismahdollisuuksia kaivoksen toteutumiseen.
Taideperustaista ympäristökasvatusta ja ympäristötaiteen tulkintaa
Ohjasin Art Äkäslompolon avajaispäivänä lapsille metsäkävelyn muusikko Teija Enrothin kanssa. Reitin lähtökohtana oli aiemmin kehittämäni Lasten taideseikkailu -konsepti, jossa olen soveltanut ympäristökasvatuksen ja ympäristötaiteen menetelmiä perheiden ja yhteisölliseen työapajatoimintaan metsässä. Tavoitteena on ollut kehittää menetelmiä lasten leikin tukeminen lappilaisessa metsäluonnossa. Taustalla on tutkimustieto muun muassa siitä, miten myönteiset ympäristökokemukset lapsuudessa vaikuttavat aikuisten ympäristösuhteeseen ja miten lasten monenlaiset taidot kehittyvät metsäluonnossa. Metsä lasten leikin ja oppimisen ympäristönä tukee monipuolisesti lasten kasvua ja kehitystä.
Art Äkäslopolossa lasten ympäristötaidereitti kulki teokselta toiselle siten, että matkan varrella leikittiin, laulettiin ja puhuttiin teosten teemoista. Esimerkiksi Birgitta Linhartin Tapion pöytä -teoksen luona lapset leikkivät Tapion juhlaa.
Timo Jokelan Kuerin matka -teokseen liittyen kävimme kastamassa varpaamme Äkäsjokeen ja teimme rantakivistä kala-aiheisia muotoja. Sitten lauloimme ja leikimme joesta ja kaloista kertovaa laulua, jonka Enroth sanoitti ja sävelsi juuri tämän teoksen kokemisen tueksi. Teos on ikään kuin muistomerkki meritaimenelle, joka on vaeltanut Äkäsjokeen. Äkäslompolon kylän ympäristössä on monia paikannimiä, kuten Kuerjoki, Kuerlinkka ja Kuertunturi, joissa saamenkielinen meritaimenta tarkoittava kuerin sana on osana. Kalastus ja joen puhtaus ovat kaivoksen vastustajille keskeinen huoli, joten teos kiinnittyy myös osaksi keskusteluja kaivoshankkeen ympäristöriskeistä.
Lasten ympäristöreitin osallistujat olivat eri-ikäisiä lapsia. Tässä tapauksessa emme nostaneet kaivoksen vastustamisen teemaa suoraan teosten tulkintaan. Esimerkiksi Uhkuu, puhkuu ja puhaltaa -teoksen luona lapset miettivät, millaiset asiat voisivat uhata kotimetsää, jolloin lapset nostivat esiin metsäpalon ja myrskyn.
Olen kirjoittanut Art Äkäslompolo -tapahtumasta muutamaan julkaisuun. Lapin yliopisto julkaisee Ympäristötaidetta matkailuun -kirjan vielä tänä syksynä ja Lapin ylipistokustannus Suhteessa maailmaan kirjan todennäköisesti vuonna 2019. Ensi kesänä Art Äkäslompolo toteutuu taas uuden kerran ja tapahtuman valmistelua voi seurata muun muassa sivulla https://www.facebook.com/artakaslompolo
Art Äkäslompolo tapahtuman toteuttajia ovat tapahtuman johtaja-kuraattori Satu Kalliokuusi, kuraattori Maria Huhmarniemi ja nukketaiteilija-kahvilayrittäjä Lea Kaulanen sekä mukaan kutsutut taiteilija ja kyläläiset. Tapahtumassa toteutetaan nykytaidetta Äkäslompolon matkailualueelle ja tuetaan kyläyhteisöä Hannukaisen kaivoksen vastustamisessa.