BLOGI

26
huhti

Geodata kan användas i miljöundervisning och utbildning

Petteri Muukkonen För effektiv miljöundervisning är det viktigast att binda undervisningen i bekanta omgivningar och ställen. Så där kan studerande förbinda olika stoff och teman med tidigare kunskaper eller erfarenheter. Fortfarande kan det tydligt utveckla studerandenas inlärning. Studerandena känner nämligen sin näromgivning...
Read More
15
huhti

Ympäristöahdistus voimavaraksi

Panu Pihkala & Anna Lehtonen Sirene-verkosto on onnistunut tuomaan yhteen tutkijoita ja käytännön tekijöitä hyvin erilaisista taustoista. Yksi hedelmistä on ollut taideperustaisen ympäristökasvatuksen ja ympäristöahdistukseen liittyvän tutkimuksen yhdistäminen. Erilaisten alojen yhdistäminen Sirenen apurahan mahdollistamana TT Panu Pihkala ja KM Anna Lehtonen valmistelivat...
Read More
12
maalis

Ympäristöopetuksen monialaisuus haastaa erikoistuneen aineenopettajan

Essi Aarnio-Linnanvuori Ympäristötutkimus on tieteidenvälistä. Ympäristöongelmat ovat yhteiskunnan ongelmia. Ympäristöopetus mielletään kuitenkin usein vain luonnontieteiden tehtäväksi. Miksi näin? Miten ympäristöaiheita voidaan käsitellä yhteiskunnallisissa oppiaineissa? Tästä ihmettelystä lähdin joitakin vuosia sitten suunnittelemaan väitöstutkimusta. Prosessin lopputulos, artikkelimuotoinen väitöskirja nimeltä Ympäristö ylittää oppiainerajat: Arvolatautuneisuus ja...
Read More
05
maalis

Toivo ympäristö- ja luontokasvatuksen pedagogiikassa

Markus Hilander Mitä sinä toivot juuri tällä hetkellä? Oman elämäsi varalle? Muille perheenjäsenillesi ja ystävillesi? Entäpä maapallolle? Tammikuisena perjantai-iltapäivänä Essi Aarnio-Linnanvuori väitteli Helsingin yliopistossa otsikolla ”ympäristö ylittää oppiainerajat”. Kyseisessä väitöstilaisuudessa pohdittiin ”pienten tekojen diskurssin” ja ”maailmanlopun diskurssin” välistä kuilua. Pienten tekojen diskurssiin...
Read More
26
helmi

Mikä ihmeen kulttuurisesti kestävä kasvatus?

Marja Laine Sain työpöydälleni loppuvuodesta 2010 uuden hankkeen vetovastuun. Hankkeen tarkoituksena oli edistää kulttuurisesti kestävää kasvatusta. Mikä oli tämä kestävän kehityksen kulttuurinen ”pilari”, joka tuntui olevaan määrittelyltään raakile, jopa ristiriitainen? Sain avukseni työstämään kulttuurisesti kestävän kasvatuksen määrittelyä ja edistämistä lähes sata asiantuntijaa....
Read More
19
helmi

Yritykset ilmastokasvattajina

Tero Föhr Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin (IPCC) mukaan ilmastonmuutos on kiistattomasti ihmisen aiheuttama häiriö ilmaston toiminnassa. Noin 70 prosenttia kasvihuonepäästöistä liittyy kuluttajien valintoihin, joihin vaikuttamisessa koulutuksella on merkittävä rooli. Uuteen perusopetuksen opetussuunnitelmaan sisältyy oleellisesti kestävä kehitys, johon kuuluvat ilmastokasvatus sekä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa...
Read More

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...