Työskentelen ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen yliopistonlehtorina Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa. Opetan tiedekasvatusta ja ympäristöopin didaktiikkaa luokanopettajaopiskelijoille ja ympäristökasvatusta kaikille tiedekunnan opiskelijoille.
Tämänhetkinen tutkimukseni keskittyy nuorten ilmastoasenteisiin ja -toimijuuteen. Tutkijana minua kiinnostaa kokonaisvaltaisen ympäristö- ja ilmastokasvatuksen kehittäminen ja nuorten ympäristökansalaisuuden tukeminen. Mielenkiinnon kohteitani ovat myös tieteidenvälisyys sekä arvojen, identiteetin ja maailmankuvan rooli ympäristökasvatuksessa. Väittelin vuonna 2018 Helsingin yliopistosta. Ennen Tampereen yliopistolle siirtymistä 2021 olen tehnyt pitkän uran ympäristökasvatuksen asiantuntijatehtävissä kolmannella sektorilla, viimeksi johtavana ympäristökasvatuksen asiantuntijana WWF:llä.
Avainsanat: ympäristökasvatus, ilmastokasvatus, ympäristöasenteet, ympäristötoimijuus, katsomustietoisuus
Tutkijatohtori
Tampereen yliopisto
FT
Johtoryhmän jäsen
Cantell, H., Aarnio-Linnanvuori, E. & Tani, S. (2020). Ympäristökasvatus: Kestävän tulevaisuuden käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Aarnio-Linnanvuori, E. (2019). How do teachers perceive environmental responsibility? Environmental Education Research 25(1), 45–61.
Cantell, H., Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E. & Lehtonen, A. (2019). Bicycle model on climate change education: presenting and evaluating a model. Environmental Education Research 25(5), 717–731.
Aarnio-Linnanvuori, E. (2018). Ympäristö ylittää oppiainerajat: Arvolatautuneisuus ja monialaisuus koulun ympäristöopetuksen haasteina. Helsingin yliopisto, bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta, Environmentalica Fennica 34.
Tolppanen, S, Aarnio-Linnanvuori, E., Cantell, H. & Lehtonen, A. (2017). Pirullisen ongelman äärellä: Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli. Kasvatus 48(5), 456–468.