Toimin opettajankouluttajana Helsingin yliopistossa. Opetan mm. aineen- luokanopettajaopiskelijoille maantieteen ja kestävyyskasvatuksen didaktiikkaa. Olen väitellyt vuonna 2001 maantieteen opetuksen kehittämisestä ja olen maantieteen didaktiikan dosentti. Olen kirjoittanut oppimateriaaleja alakoulun, yläkoulun, lukion ja korkeakoulujen opiskelijoille yli 30 vuoden ajan. Olen kirjoittanut myös sairastumiseen ja vammautumisen tunteisiin liittyvän kirjan Sekunnit ennen kaatumista (2022).
Tutkimus- ja opetusintressejäni ovat kestävyyskasvatus, monialainen oppiminen, pedagoginen vuorovaikutus, vähemmistöt ja yhdenvertaisuus, maantieteen didaktiikka, globaalikasvatus ja ilmastokasvatus.
Avainsanat: kestävyyskasvatus, maantieteen didaktiikka, vähemmistöt, yhdenvertaisuus
Yliopistonlehtori, dosentti
Helsingin yliopisto
KT, FM
Perustajajäsen
Suhonen, R. J., Cantell, H., Rajala, A. & Kallioniemi, A. (2023) Opettajien näkemyksiä globaalien aiheiden käsittelystä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Suomessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja. 24, 4, p. 46-63.
Siivonen, K., Cantell, H., Ihanainen-Rokio, O., Kurenlahti, M., Laakso, S., Latvala-Harvilahti, P., Pietikäinen, J. & Salonen, A. O. (2022), Kestävyysmurroksen keinot. Teoksessa Kestävyyden avaimet: Kestävyystieteen keinoin ihmisen ja luonnon yhteiseloon. Halonen, T., Korhonen-Kurki, K., Niemelä, J. & Pietikäinen, J. (toim.). Helsinki: Gaudeamus, p. 199-266.
Salovaara, J. J., Pietikäinen, J., & Cantell, H. (2021). Perceptions of interconnected sustainability: Students’ narratives bridging transition and education. Journal of Cleaner Production 281.
Cantell, H., Aarnio-Linnanvuori, E., & Tani, S. (2020). Ympäristökasvatus: Kestävän tulevaisuuden käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Cantell, H., Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E., & Lehtonen, A. (2019). Bicycle model on climate change education: Presenting and evaluating a model. Environmental Education Research 25(5), 717–731.
Lisää julkaisuja: https://orcid.org/0000-0003-4675-1881