Työskentelen Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa yliopistonlehtorina. Opetukseni ja tutkimukseni kohdistuu erityisesti kestävyyskasvatukseen yleisen ja aikuiskasvatuksen kentällä. Olen kehittänyt maisterikurssi Utbildningsplanering för en hållbar framtid (Koulutussuunnittelu kohti kestävää tulevaisuutta) ja lukuvuodesta 2023-2024 alkaen toimin vastuuopettajana kaikille ruotsinkielisille kandidaattiopiskelijoille suunnatulle uudelle kestävyyskasvatus kurssille. Kestävyys- ja ilmastokasvatustuttkimukseni kohdistuu erityisesti kysymyksiin maailmankuvamuutoksista ja transformatiivisuuden mahdollisuuksista koulutuksessa ja oppimisessa.
Jag arbetar vid Helsingfors universitets pedagogiska fakultet som universitetslektor. Min undervisning och forskning fokuserar särskilt på hållbarhetsutbildning inom allmän pedagogik och vuxenpedagogik. Jag har utvecklat en magisterkursen Utbildningsplanering för en hållbar framtid, och sedan läsåret 2023-2024 ansvarar jag för en ny kurs i hållbarhetspedagogik för alla svenskspråkiga kandidatstudenter i pedagogik. Mina publikationer om hållbarhets- och klimatpedagogik har särskilt fokuserat på policyfrågor och pedagogikens möjligheter när det gäller transformativ förändring i världsbilder.
I work at the University of Helsinki’s Faculty of Education as a university lecturer. My teaching and research focuses especially on sustainability education in the field of general and adult education. I have developed the master level course Utbildningsplanering för en hållbar framtid (Educational planning towards a sustainable future). Since the academic year 2023-2024 I am the responsible teacher for a new sustainability education course for all Swedish-speaking bachelor degree students at the Faculty. My publications on sustainability and climate education have focused especially on questions on worldviews and the possibilities for transformative change and learning through education.
Avainsanat: Sustainability education, Transformative education, Worldview education
Yliopistonlehtori/Universitetslektor/University lecturer
Helsingin yliopisto
PhD, Title of Docent
Perustajajäsen
harriet.zilliacus(at)helsinki.fi
Zilliacus, H., Wolff, L., Mikander, P. & Kallioniemi, A. (2024). Reframing the Human–Nature Relationship in Worldview Education: The Case of Finnish Lutheran and Orthodox Textbooks. In Windsor, S. & Franck, O. (Eds.). Intersections of Religion, Education, and a Sustainable World. Springer. Open access.
Mikander, P., Zilliacus, H., Wolff, L-A., & Kallioniemi, A. (2024). Non-human animals in Finnish worldview education textbooks. Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education, 1. Open Access.
Zilliacus, H., & Wolff, L. (2021). Climate change and worldview transformation in Finnish education policy. In Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press. doi: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.1676
Wolff, L. A., & Zilliacus, H. (2021). Pedagogiskt ledarskap och en hållbar skola. In Uljens, M. & Smeds-Nylund, A.-S. (Eds.) Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling (pp. 439-460). Studentlitteratur.
Ystävällisesti ota yhteyttä jos haluat kopion julkaisistani
Vänligen kontakta mig om du vill ha en personlig kopia av mina publikationer
Please contact me if you would like a copy of my publications.