Teen tutkimusta lähinnä nuorten kanssa ja nuoriin liittyen, ja kiinnostukseni kohdistuu heidän elämänsä eri alueisiin. Kokonaisvaltaisen ymmärryksen tavoittaminen ohjaakin tekemistäni. Tutkimukseni on ollut sangen monitieteistä, usein kehittävää ja osallistavaa. Viimeisimmässä yhteiskuntatieteelliseen ympäristötutkimukseen liittyvässä hankkeessa olen tarkastellut alaikäisten nuorten ympäristötoimijuuden/kansalaisuuden mahdollisuuksia ja esteitä sekä heidän luontosuhdettaan ja seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia vahvistaa sitä. Avainkäsitteitä tutkimuksessani ovat: osallistuminen, osallistaminen, voimaantuminen, valtautuminen, inkluusio, vaikuttaminen. Tutkimuksen konteksti on ollut nykykulttuuri niin online kuin offline tiloissa mukaan lukien visuaalinen kulttuuri. Tutkimukseni ovat usein linkittyneet erityisiin kasvatuksellisiin lähestymistapoihin, kuten mediakasvatus, seikkailukasvatus, taidekasvatus ja viimeisimpänä ympäristökasvatus.
Avainsanat: nuoret, osallistuminen, kasvatus, media, kestävä kehitys
Tutkija, nykykulttuurin dosentti
Tampereen yliopisto
Filosofian tohtori
Jäsen
Pienimäki, M.; Marttila, M. & Colliander, M. (2021) ”Vegenakkeja ja pyöräilyä” – kyselytutkimus kaupungissa asuvien nuorten ympäristökansalaisuudesta. Nuorisotutkimus.
Pienimäki, M. (2020) Participatory Photography Supporting the Social Inclusion of Migrant Youth. Youth Studies.
Pienimäki, M. & Kotilainen, S. (2020) Media Education for the Inclusion of Vulnerable Youth. Shades of Democracy 2.0. from Finland. Teoksessa: Hoechsmann, Michael; Carr, Paul R. & Thésée, Gina (toim.) Education for Democracy 2.0: Global Voices for Critical Media Literacy. Boston & Rotterdam: Sense Publishers.
Pienimäki, M. (2019) Improving the Wellbeing of At-Risk Youth through Media Participation. Media Practice and Education.